Valenţele formative ale jocului didactic
Jocul didactic are un rol bine definit în
planul de învăţământ al instituţiilor preşcolare, determinat de faptul că pe
măsură ce copilul îşi însuşeşte, pe baza experienţei sale de viaţă, cât şi pe
alte căi, o serie de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi, rolul său creşte în
vederea acumulării altora superioare.
Activităţile desfăşurate sub formă de jocuri
didactice, sunt activităţi de verificare a cunoştinţelor, deprinderilor şi se
organizează periodic, după etapele de parcurgere a anumitor sarcini din
programă. Prin forma atractivă şi ritmul dinamic prin regulile interesante şi
variate, jocul didactic facilitează antrenarea şi participarea afectivă a
tuturor copiilor din grupă.
Jocul susţine efortul copiilor, menţinându-le
atenţia concentrată şi reduce gradul de oboseală. Are bogate resurse de
stimulare a creativităţii. Prin libertatea în gândire şi acţiune, prin
încrederea în puterile proprii, prin iniţiativă şi cutezanţă, jocurile
didactice sunt pe cât de valoroase pe atât de plăcute.
Prin joc se dezvoltă curajul, perseverenţa,
dârzenia, corectitudinea, disciplina prin supunerea la regulile jocului, precum
şi spiritul de cooperare, viaţă de colectiv, de comportare civilizată.
În jocul didactic rezolvă prin conţinutul său
o mare parte din problemele educaţiei intelectuale.
Jocul didactic matematic constituie un mijloc
atractiv de realizare a sarcinilor număratului şi a socotitului. El conţine o
problemă, o sarcină didactică pe care copilul trebuie să o îndeplinească
concomitent cu participarea lui la acţiunea jocului.
Unele jocuri didactice pot crea copilului
posibilitatea de a număra o anumită cantitate: „Cine ştie să numere mai bine?”,
de a stabili suma obiectelor numărate: „Câţi porumbei sunt?”, de a indica locul
fiecărui număr în şirul numeric: „A câta jucărie lipseşte?”, de a raporta
numărul la cantitatea corespunzătoare şi invers: „Te rog să-mi dai tot atâtea
jucării”. În alte jocuri au prilejul să compare cantităţile „Cine are acelaşi
număr?”, să efectueze operaţii de adunare şi scădere „Să adăugăm – să scădem”.
În multe jocuri didactice se dezvoltă
cinstea, răbdarea, spiritul critic şi autocritic, stăpânirea de sine.
Prim urmare jocurile didactice au drept scop,
pe de o parte instruirea copiilor într-un anumit domeniu al cunoaşterii, iar pe
de altă parte sporirea interesului pentru activitatea respectivă.
Proiect
Categoria activităţii: activitate pe domenii experenţiale;
Domenii experenţiale:
Domeniul limbă şi comunicare, domeniul ştiinţă, domeniul Estetic-creativ (DLC,
DŞ, DEC)
Tema:
„Când, cum şi de ce se întâmplă?”
DEC:
O1 – să denumească cele patru anotimpuri;
O2 – să precizeze caracteristicile fiecăruia;
O3 – să despartă cuvintele în silabe, precizând
numărul acestora;
O4 – să alcătuiască propoziţii simple şi
dezvoltate, corecte din punct de vedere gramatical;
O5 – să recite poezii despre anotimpuri;
DŞ:
O6 – să numere în concentrul 0-10;
O7 – să formeze mulţimi, precizând numărul de
elemente;
O8 – să coreleze numărul de elemente cu cifra
corespunzătoare;
DEC:
O9 – să realizeze lucrări practice folosind
tehnicile de lucru învăţate (decupare, îmbinare, lipire);
O10 – să coopereze cu partenerii de joc pentru
realizarea sarcinilor primite;
O11 – să interpreteze cântece despre anotimpuri;
O12 – să participe cu interes şi plăcere la
desfăşurarea activităţii.
Strategia didactică:
Metode
şi procedee: conversaţia euristică şi examinarea, explicaţia, demonstraţia,
exerciţiul practic şi verbal, problematizarea, lucrul în echipă, jocul didactic;
Material
didactic: imagini sugestive pentru primăvară, vară, toamnă şi iarnă, siluete de
fructe, flori, oameni de zăpadă, spice de grâu, pomi, foarfece, lipici,
planşe-suport pentru tablouri, roata anotimpurilor, coşuleţe, stimulente.
Elemente
de joc: închiderea şi deschiderea ochilor, aplauze,
surpriză;
Formă de organizare: frontală,
individuală şi pe grupe;
Evaluare: iniţială, continuă şi
finală;
Locul desfăşurării: sală de
grupă;
Durata: 60 min.
Scenariul zilei: înainte de sosirea copiilor la grădiniţă, aşez pentru fiecare
centru de activitate materialele necesare. Are loc întâlnirea de dimineaţă,
când se face apelul copiilor şi se fac principalele schimbări la calendarul
naturii.
Tot la
întâlnirea de dimineaţă vom discuta despre tema zilei, prin introducerea
elementului-supriză: „Copii, azi-dimineaţă când veneam la grădiniţă m-am
întâlnit cu Bătrânul An, care m-a rugat să vă aduc o scrisorică din partea lui”.
„Dragi copii,
Eu sunt
Bătrânul An şi am mare nevoie de ajutorul vostru căci am auzit că sunteţi copii
descurcăreţi şi talentaţi. Am organizat la palatul meu un bal mascat la care
le-am invitat şi pe cele patru fiice ale mele, dar îmi este teamă că nu le voi
recunoaşte şi de aceea vă rog pe voi să mă ajutaţi, realizând câte un tablou
reprezentativ pentru fiecare din ele. Astfel eu le voi recunoaşte mai uşor.
Spor la
lucru!”
Se trece
la intuirea materialelor pe centre de activitate şi la conştientizarea
obiectivelor.
1. Biblioteca: copiii vor „citi” imagini despre anotimpuri (caracteristici, aspecte din
viaţa plantelor şi animalelor, activităţile oamenilor).
2. Artă: se realizează lucrări practice, reprezentând simboluri ale fiecărui
anotimp, folosindu-se tehnicile de lucru învăţate (mototolirea, îmbinarea,
lipirea).
3. Joc
de masă: copiii reconstituie imagini.
La finalul activităţii vom realiza o
expoziţie cu lucrurile obţinute.
Urmează în programul zilei un joc cu text şi
cânt: „Bate vântul frunzele”.
În cadrul activităţilor pe domenii
experenţiale vom desfăşura o activitate integrată, un joc didactic cu titlul
„Roata anotimpurilor” (DLC - dezlegare de ghicitori, despărţirea
cuvintelor în silabe şi alcătuire de propoziţii, recitarea unor poezii despre
anotimpuri; DŞ – formarea de mulţimi, numărarea elementelor şi asocierea cifrei
corespunzătoare; DEC – realizarea unor colaje, „Tablourile anotimpurilor”).
În incheiere vom prezenta un program artistic
intitulat „Carnavalul florilor” şi vom realiza o expoziţie cu cele mai reuşite
lucrări ale copiilor.
Bibliografie:
1. Grigoriu, Dumitru, 1975, Copilul şi jocul, Culegere editată de
Revista de pedagogie;
2. Dascălu, Livia, 1991, Jocul didactic matematic
– rolul său în activităţile formative, Revista de învăţământ preşcolar nr.2 + 3;
3. Elkonim, D.B., 1980, Psihologia jocului, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti;
4. Voiculescu, Elisabeta,
2001, Jocul – principala formă
de activitate din grădiniţa de copii, în Pedagogie preşcolară, Editura Aramis,
Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu